Osa 6: Mielin määrin
teetä ja tupakkaa
#nautintoaineet #päihteet #kahvi #tee #tupakka #alkoholi
#kulutus
Tee, kahvi, alkoholi
ja tupakka ovat laillisia ja arkisia nautintoaineita niin Suomessa kuin
Japanissakin. Mutta millaisia eroja niiden kulutukseen liittyy? Tässä aiheesta
kahvi- tai tupakkatauon mittainen teksti valintanne mukaan. Vai saisiko
sittenkin olla teetä?
Kioton turistialueilla tarjotaan ilmaiseksi vihreää teetä.
Yhden kojun kyljessä mainostetaan kahvikuppia 200 yenillä. Tilaan kahvin. Myyjä
pyytää toisen avukseen. Kysymyksiä satelee: Kylmää vai kuumaa? Maitoa? Sokeria?
Mukaan vai täällä? Aistin myyjien taholta lievää hätääntymistä, mutta saan
tilattua maksettua kupposen ja toinen myyjistä painelee yläkertaan keittämään
kahvit. Lopulta saan juomani, pikakahvijauheesta valmistetun kahvin tekeleen,
mutta valinta kaduttaa, se ilmainen tee olisi varmasti ollut parempaa.
Olisi liioittelua väittää, ettei Japanissa ole
kahvittelukulttuuria, mutta sellainen vastaava itseisarvo, joka Suomessa
liitetään kahvin lipittämiseen ja tarjoamiseen, yhdistyy Japanissa ennemminkin vihreään
teehen. Lähes joka ravintolassa (kuva 1) vihreä tee kuuluu ateriaan ja sitä tarjotaan
asiakkaalle veloituksetta niin paljon kuin hän haluaa. Teehen liittyy paljon
perinteitä ja kunnioitusta, tee on taidetta. Vihreä tee eli o-cha, suoraan käännettynä ’kunnioitettu
tee’, esiintyy merkittävässä roolissa japanilaisissa teeseremonioissa. Seremoniassa
tee valmistetaan sukupolvelta toiselle periytyvän taidon mukaan pienintä yksityiskohtaa
myöden.
Kuva1. Opiskelijalounaallakin saa santsata vihreää teetä rajattomasti |
Teehen liittyy siis historiaa ja perinteitä, mutta kahvi (kohii) sen sijaan on muualta lainattua.
Ero on luonnollinen, sillä teetä kasvatetaan Japanissa ja naapurivaltioissa
Aasiassa, mutta kahvi tuodaan kauempaa. Myös kahvilat ovat ”tuontitavaraa”. Lukemattomat
Starbuck’s, Holly’s ja Tully’s kahvilat toistavat hyvin amerikkalaista
kahvilakulttuuria.
Suomi on tunnettu kahvin kulutuksestaan, tilastoissa olemme
Alankomaiden jälkeen maailman toiseksi eniten kahvia juova kansa; jos uskomme
Mirror-lehden tietoja kilogrammoissa mitattuna kahvia kuluu meillä lähes 13 kg/henkilö vuodessa.
Japanissa sitä kuluu huomattavasti vähemmän: noin 3,4 kg vuodessa henkilöä
kohden (lähde: All Japan Coffee Association).
Teen ja kahvin kulutusta ei voi tietenkään verrata toisiinsa
painomitoin. Teenjuonnissa japanilainen ”voittaa” suomalaisen kuluttamalla
keskimäärin viisi kertaa enemmän teelehtiä vuodessa (1 kg vs. 200 g). Maailmanlaajuisessavertailussa ehkä hieman yllättäen Japani sijoittuu vasta yhdeksänneksi
teenjuojamaaksi, jos kulutus suhteutetaan väkilukuun. Sekä kahvin että teen markkinoita ajatellen Japanin väkiluku kuitenkin ”nostaa”
maan sijoitusta. Kahvin kokonaiskulutusta tarkasteltaessa Japani sijoittuu
maailman neljänneksi eniten kahvia kuluttavaksi maaksi (USAn, Brasilian ja
Saksan jälkeen) ja teen osalta kolmanneksi heti Kiinan ja Venäjän jälkeen.
Kuva2. Asahi-olutta |
Japanissakaan ei toki tarvitse tyytyä huuhtomaan janoaan ja
lievittämään levottomuuttaan teen tai kahvin voimin. Saisiko olla luumuviini/-likööri
umeshua (10–15 %), riisiviini sakea (15–17 %), tai kenties jopa
riisiviina shōchūa (25–35 %)? Olutta löytyy myös useamman paikallisen
tuotemerkin alta: esimerkiksi Asahi (kuva 2), Yebisu, Kirin, Sapporo. Kampai eli kippis!
Alkoholinkulutuksen osalta uskottavan tilastotiedon esittäminen
on monimutkaista muun muassa siksi että vaihtelevat verotuskäytännöt
heijastuvat tuontimääriin, erityisesti Euroopassa, jossa ”viinanhakumatkat”
ovat helppoja ja tullirajoitukset eivät ole heti vastassa. Mutta ehkä tilastot
kykenevät kuitenkin antamaan suuntaviivoja siitä, miten japanilainen ja
suomalainen alkoholinkulutus suhteutuvat toisiinsa.
Suomella on Japanissakin kyseenalainen maine maana, jossa
alkoholia kuluu reilusti. Eipä sitä oikein voi kieltäkään. Japanilaisten oma
alkoholinkulutus puolestaan on ”kaksitasoista”. Toisaalta japanilaiset eivät
kestä alkoholia kovin paljon ja alkoholittomia juomavaihtoehtoja on baareissa
hyvin tarjolla, ruokakaupoista löytyy minikokoisia oluita, mutta erityisesti japanilaisilla bisnesmiehillä on myös
satunnaista taipumusta ”juoda itsensä pöydän alle” ja yritysmaailmassa
harrastetaan kosteita illanviettoja ja yhteisiä juomisjuhlia. Kun pomo käskee
juomaan, on vaikea kieltäytyä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan puhtaaksi alkoholiksi muutettuna Suomessa alkoholia kulutetaan hieman alle 10
litraa vuodessa per asukas. Eniten Suomessa juodaan olutta, toiseksi eniten
vahvoja, viiniä juodaan yhä vähemmän kuin edellä mainittuja.
OECD-maiden välillä tehty vertailu kertoo, että Japanissa puhtaaksi alkoholiksi muunnettuna alkoholin
kokonaiskulutus on 7,3 litraa vuodessa henkilöä kohden. Kovin tuoretta tietoa
japanilaisten alkoholimieltymyksistä ei tähän hätään löytynyt, mutta vuonna 2004 julkaistun WHO:n raportin mukaan Japanissa suosituin alkoholijuomien ryhmä olisi väkevät, olut toisena ja
viini kolmantena. Jos kaduilla näkyvästä baarimainonnasta voi jotain päätellä,
viski näyttäisi olevan yksi japanilaisten suosikkijuomista.
Baareista puheen ollen, baarin astuminen on kuin aikamatka
vuoteen 2005. Muistaako joku vielä, kun illanvietosta kotiin palatessa
vaatteisiin oli ehtinyt tarttua niin voimakas tupakankäry, että kostyymi oli
eristettävä esim. parvekkeelle? Japanissa näin voi yhä käydä.
Kuva3. Tupakkaa automaatista |
Tupakointi on tapa, johon Japanissa suhtaudutaan eri tavalla
kuin mihin Suomessa on totuttu. Kadulla tupakointi on kiellettyä, mutta sen
sijaan joissain sisätiloissa, kuten baareissa ja jopa ruokaravintoloissa käryttely
on usein sallittua. Suomessa olemme tottuneet myös siihen, että tupakan myyntiä
säädellään ja rajoitetaan voimakkaasti, viimeisimpänä muutoksena tupakkaa
myydään vain ”tiskin alta”, eli esillä niitä ei myyjä saa enää pitää. Japanissa
askinsa voi ostaa kadunkulman automaateista (kuva 3) siinä missä vesipullon.
Ja kyllähän se ero suhtautumisessa näkyy myös tilastoissa.
Japanissa poltetaan vuodessa keskimäärin 1841 savuketta per henkilö, tupakoijia
on miehistä 40 prosentti ja naisista noin 10 prosenttia. Suomessa savukkeita
kuluu vuodessa 671 per henkilö, prosentuaalisesti tupakointi on jakaantunut
naisten ja miesten välillä tasaisemmin. Suomalaismiehistä 28 prosenttia ja
naisista 22 prosenttia tupakoi. (Lähde: Tobacco atlas)
Vaikka Japanissa tupakointi on jossain mielessä
hyväksytympää kuin Suomessa, puhe terveydestä ja tupakoinnin paheellisuudesta
on samaa. Japanilaiset tietävät haitoista ja tuntevat riskit. Tupakoinnin lopettamiseen
suhtaudutaan samalla ylpeydellä kuin meillä Suomessa.
Lopuksi kunnioittavat terveiset yhdelle yli 50 tupakointivuoden
jälkeen lopettaneelle.
*Tämän kirjoituksen taustalla soi Scandinavian Music Groupin
Mustana, maidolla, kylmänä, kuumana ja kirjoittamista siivitti yksi cafe latte (tall size).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti