Osa 3: ”Kaupungissa
pyörä on paras liikenneväline, eikä pysäköinnistä ole huolta”
#kaupunkipyöräily #liikennesäännöt #pyöräilykulttuuri
Myönnän heti alkuun,
etten ole pyöräillyt kovin monessa maassa. Niistä muutamista maista, joissa
lajia on tullut kokeiltua, Tanska on tähän asti tehnyt suurimman vaikutuksen.
Kööpenhaminassa pyöräily oli varsin sujuvaa ja miellyttävää, sillä pyörätiet olivat
selkeästi merkittyjä ja liikenneratkaisuissa oli huomioitu pyöräilijät. Myös
pyöräilijät huomioivat toisensa selkein käsimerkein. Kiotossa on toisin, vaikka
polkupyörä onkin suosittu liikkumisväline. Täällä pyöräilyssä vallitsevat ns.
viidakon lait.
Saavuttuani Kiotoon, pelasin varman päälle ja otin
jalankulkijana liikennesäännöt vakavasti. En halunnut joutua vaikeuksiin sen
takia, että kävelin päin punaisia. Olin vakuuttunut, että järjestyksen ja
kunnioituksen maana, Japanissa noudatettaisiin kuuliaisesti järjestystä ylläpitäviä
liikennesääntöjä. Kun päätin hankkia itselleni kaksipyöräisen menopelin, otin ensin selvää pyöräilyn säännöistä.
Pyöräilyn keskeisiä sääntöjä:
- aja tien vasemmalla puolella
- noudata liikennevaloja ja -merkkejä
- käytä pimeällä valoa
- sateenvarjon käyttö pyöräillessä on kielletty
- humalassa pyöräily on kielletty
- lasten on käytettävä kypärää
Vasemmanpuoleinen liikenne vaatii omien refleksien ja
ajattelun mukauttamista, mutta muuten pyöräily vaikutti ”helpolta”. Paikallisia
tarkkaillessani opin jo jalkamiehen roolissa, että täälläkin liikennevalot ovat
jalankulkijalle ohjeelliset. Pyöräilijänä opin, että mitään sääntöjä ei
noudateta. Enkä ole ainoa, joka on kiinnittänyt huomiota tähän ristiriitaan.
Jos sataa, lähes kaikilla pyöräilijöillä on suuri
sateenvarjo suojanaan (video1).Itse olen outo goretex-varusteissani (kuva1).
video 1. Pyöräilijä ja sateenvarjo. |
kuva1. työmatkapyöräilyä kaatosateessa |
Jalkakäytävällä pyöräillään käytännössä kaikkialla.
Ainoastaan ydinkeskustan vilkkailla kaduilla se on huono idea. Yleisesti ottaen
pyörällä ajetaan oikeastaan missä tahansa, missä vain on tilaa, tarvittaessa
esimerkiksi keskellä vastaantulevaa autokaistaa. Pyöräteitä ei ole lukuun ottamatta risteysalueille merkittyjä pyöräkaistoja, eikä niitäkään viivoja kunnioiteta (video 2.).
video 2. kadunylitys |
Kypärää ei käytetä. Eikä niitä aina näe pyöräilevillä lapsillakaan.
Aikuisella olen nähnyt kypärän kolme kertaa. Toisaalta kaupungissa ei myöskään
pyöräillä kovin tosissaan. Hurjaa vauhtia kiitäviä ”vauhtipyöräilijöitä” ei
vilahtele trikoissaan ohi, vaan polkupyörien satulat on säädetty alas, ns.
pappa-asentoon ja esimerkiksi mustassa puvussa on hyvä pyöräillä leppoisaa
vauhtia töihin. Kiotossa
talvipyöräily ei vaadi erikoisvarustelua, eikä pyöräily muutenkaan näyttäydy välineurheiluna.
kuva 2. Yliopiston pyöräparkki. |
Valon käyttäminen lienee parhaiten noudatettu sääntö. Tätä
selittänevät valoratsiat. Eräänä iltana näin, miten pimeät pyörät pysäytettiin
ratsiassa yliopistokampuksen kulmalla. Se olikin otollinen paikka, sillä
yliopistolla pyörärivit ovat loputtomia. Omalle menopelille on toisinaan vaikea
löytää paikkaa (kuva2).
Pysäköinti ei olekaan aina helppoa – edes polkupyörälle.
Väärinpysäköityjä polkupyöriä kerätään kaupungilla pois päivittäin. Polkupyörän
ostajan on rekisteröitävä polkupyöränsä (rekisteröintimaksu 500 jeniä).
Varkaustapausten lisäksi rekisteröinnistä on apua pyörän löytämisessä silloin,
kun pyörä on siivottu kaupungin toimesta. Jos pysäköintipaikastaan on epävarma,
on mahdollista käyttää polkupyörien pysäköintihalleja. Pysäköinti hallissa
maksaa 150 jeniä/päivä.
Jos polkupyörän pysäköintikin on vaivalloista, autosta on
Kiotossa vain haittaa. Näin ainakin väitetään, siitä ei toistaiseksi ole omaa
kokemusta. Kadut ovat kapeita ja pysäköintitilaa on vähän. Ei ole harvinaista,
että polkupyörällä kuljetettaisiin kahta lasta tai vaikkapa koiria. Yhdelle on
tilaa edessä ja toiselle takana (kuva 3).
kuva 3. koirien ulkoiluttaja |
Siitä huolimatta, että pyöräily on Kiotossa ”villiä”, olen
edelleen sitä mieltä, että se on myös helppoa. Liikenteen sujuvuuden kannalta
Kiotoa voi pitää omanlaisena kaupunkipyöräilyn malliesimerkkinä.
Helsingissä pyöräily ei ole helppoa, vaan polkupyörä on provokaatio.
Pyöräily on tunteita kuumentava puheenaihe, josta on mahdotonta sanoa mitään
niin, ettei joku ärsyyntyisi. Pyöräilijänä liikkuva kaupunkilainen on usein
väärässä: hän saa usein kuulla liikkuvansa väärällä nopeudella, väärässä
paikassa. Palaute on suoraa, välitöntä, eikä aina täysin asiallista. Pyöräilijät
ovat uhkaavia ja ärsyttäviä jo olemassaolonsa takia. Ärsyttävimmästä
pyöräilijätyypistä ihan äänestettiin hiljattain Helsingin sanomien Nyt-liitteessä.
Japanissa pyöräily on yksinkertaisesti käytännöllisesti ja
sen mukaan siihen myös suhtaudutaan (ks. Guardianin artikkeli). Toimivat
liikennejärjestelyt helpottavat elämää, mutta ilmankin voi pärjätä hyvin. Tarvitaan
vain suvaitsevaisuutta, joustavuutta ja mukautumiskykyä. Kunnioitetaan liikenteessä
toinen toisiamme, eikä sokeasti lakeja ja sääntöjä.
kuva 4. oma menopeli |
*tätä merkintää kirjoittaessa pyöräilin
yliopiston ja asunnon välistä 3 kilometrin matkaa ja kuuntelin Queenin Bicycle
race -kappaletta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti